JOHN GALLIANO (1997–2011)

ROMANTYZM, FEMINIZM I NOWOCZESNOŚĆ

Za namową redaktor naczelnej magazynu Vogue Anny Vintour, w roku 1997 prezes Domu Mody Dior, Bernard Arnault mianuje brytyjczyka Johna Galliano dyrektorem artystycznym. Chwilę później stanowisko prezesa zostaje objęte przez Sidney Toledano, który znacznie redukuje ilość licencji sprzedażowych pośredników, modernizuje główną siedzibę sklepów przy Avenue Montaigne oraz otwiera kolejne butiki na całym świecie.

Podczas pokazu kolekcji ready-to-wear spring/summer 2000 Galliano prezentuje nowy sztandarowy produkt marki Dior, Saddle bag. Niezaprzeczalny talent projektanta oraz zamiłowanie do kontrowersji podczas pokazów i kampanii reklamowych potęguje zainteresowanie marką w kolejnych latach, np. kampania reklamowa gdzie 2 kobiety symulują stosunek.

W 2005 roku Dom Mody Dior obchodzi setną rocznicę bytności na rynku, której towarzyszy pokaz „Christian Dior: Man of the Century”. W znaczącej mierze rozwinięty jest już asortyment perfum i akcesoriów (przede wszystkim zegarków). Polityka firmy konsekwentnie prowadzi do znaczącej redukcji pośredników sprzedażowych, a w ich miejsce otwierania kolejnych butików.

W roku 2011 John Galliano wywołuje skandal poprzez swoje antysemcikie komentarze, co w konsekwencji przyczynia się do zwolnienia go ze stanowiska dyrektora artystycznego w Domu Mody Dior. Ostatni pokaz zaprojektowanej przez Galliano kolekcji ready-to-wear fall/winter 2011 odbywa się już bez jego udziału. Ówczesny prezes marki Sydney Toledano otwiera show, wygłaszając mowę ku czci ofiar Holokaustu, a zamiast głównego projektanta pod koniec pokazu aplauz odbiera cały zespół atelier. Tymczasowym zastępcą Johna Galliano zostaje Bill Gaytten.

zdjęcia – internet