W 1908 roku jeden z amerykańskich pionierów lotnictwa Wilbur Wright zabiera znajomą Edith Berg na dwuminutowy przelot nad francuską miejscowością Auvours. W obawie przed wkręceniem się spódnicy w maszynerię samolotu Flayer III, Wilbor wiąże sznurek wokół łydek kobiety, unieruchamiając w ten sposób niesforne połacie materiału. Para, z uwagi na wzniosłość wydarzenia, zostaje wielokrotnie sfotografowana, a w przeciągu kilku kolejnych dni zdjęcia, na których Edith ma przewiązaną sznurkiem spódnicę, pojawiają się w magazynach i gazetach na całym świecie.

Paryscy projektanci, inspirując się związaną sznurkiem spódnicą Edith Berg, wprowadzają nowy trend, tzw. hobble skirt. Spódnica z przewężeniem w okolicach kolan krępuje ruchy i wymaga od kobiet wiele wysiłku podczas poruszania się. Pomimo braku praktycznego zastosowania, do 1910 roku trend zyskuje niesamowitą popularność na całym świecie.

W 1914 roku wybucha I Wojna Światowa. Mężczyźni giną podczas walk, a kobiety zaczynają chodzić do pracy. Niepraktyczna i krępująca ruchy hobble skirt zostaje wyparta z kobiecej garderoby przez spodnie, uważane dotąd za niestosowne. Po jakimś czasie spódnice wracają do łask, ale już w nieco krótszym i bardziej podkreślającym kobiece kształty wydaniu.

Po skończonej służbie wojskowej podczas II Wojny Światowej w 1947 roku francuski projektant mody Christian Dior, inspirując się zapomnianą już koncepcją hobble skirt, podczas pokazu innowacyjnej kolekcji New Look, po raz pierwszy proponuje jej skróconą, bardziej dopasowaną do kobiecej sylwetki wersję. W 1954 roku projektant wprowadza jedno z dopełnień owej kolekcji H-Line. Cały świat dosłownie wariuje na punkcie trendu, przylegającej do ciała i podkreślającej atuty kobiecej sylwetki, odzieży. Fundament tejże odzieży stanowi spódnica ołówkowa.

W powojennej rzeczywistości kobiety pragną czuć się zmysłowo i seksownie, mają już dość niepraktycznych, długich i bezkształtnych spódnic. Z uwagi na niewielkie wykorzystanie materiału, niemal każdą z nich stać na kupno nowego rodzaju odzieży. Fankami i największymi popularyzatorkami spódnic ołówkowych zostają kobiety sukcesu – Brigitte Bardo, Marilyn Monroe, Bettie Page, Marlene Dietrich oraz Audrey Hepburn.

Spódnice ołówkowe projektowane są przez kolejnych prekursorów mody damskiej po dziś dzień i stanowią nieodłączny element garderoby pewnych siebie, zadbanych, a przede wszystkim świadomych swoich atutów kobiet.

zdjęcia – internet